My Dream School (Solution to My Dream School for Grade-7)
Activity: 1.3
Read the conversation. And then, act it out in pairs.
কথোপকথন পাঠ কর. এবং তারপর, জোড়ায় এটি কাজ কর.
Faria and Raihan are cousins. Faria lives in a village and Raihan lives in a city. During
summer vacation, Raihan visits his grandparent’s house. Faria is showing Raihan
around. Their conversation goes like this-
Faria: Hey Raihan, do you like my village?
Raihan: Very much. I really like the calmness here.
Faria: That’s true. Okay, let’s go to our school.
Raihan: That’s great! I’ll love that.
Faria: Here is my school. (standing in front of the school)
Raihan: Let’s get inside, will that be all right?
Faria: It will be just fine.
Raihan: Look at that!! So nice, I must say. (pointing to a large body of water)
Faria: That’s a “Dighi”, my dear cousin. Don’t you have one in yours?
Raihan: We have a small one, a pond you can say and it is surrounded by a multi-storied
school building.
Faria: This’s our school garden (pointing to a garden), we all love it.
Raihan: We have a tiny one too (smiling).
Faria: So, what do you like most about your school?
Raihan: We have a huge library. Do you have a library here?
Faria: Yes, but it’s a small one. You know what, here, one thing I don’t like at all. It is
muddy roads in the rainy season.
Raihan: Our school is next to a very busy road. The vehicles and their horns make me
crazy. Also, it’s very risky to cross the road. Hey, look how many birds!
Faria: Yeah, they nest in the nearby trees.
Raihan: We don’t have too many trees around our school, so unfortunate.
Faria: Let’s go to the playground.
Raihan: That’s your playground! Where does it end? If we had such a big one in our
school!
Faria: A playground is a must in a school. I will love to see your school.
Raihan: Sure, visit us on your next vacation. I’ll show you.
Faria: Won’t it be great if we find a school that has all the good things from both of our
schools?
Raihan: ‘A dream school’ that will be……
বাংলা অনুবাদ:
ফারিয়া ও রায়হান চাচাতো ভাই। ফারিয়া গ্রামে থাকে আর রায়হান শহরে থাকে। সময়
গ্রীষ্মের ছুটিতে, রায়হান তার দাদা-দাদির বাড়িতে যায়। রায়হানকে দেখাচ্ছেন ফারিয়া
কাছাকাছি. তাদের কথোপকথন হয় এভাবে-
ফারিয়া: আরে রায়হান, তুমি কি আমার গ্রাম পছন্দ কর?
রায়হান: খুব। আমি সত্যিই এখানকার শান্তি পছন্দ করি।
ফারিয়া: সত্যি। ঠিক আছে, চল আমাদের স্কুলে যাই।
রায়হান: দারুণ! আমি এটা পছন্দ করব।
ফারিয়া: এখানে আমার স্কুল। (স্কুলের সামনে দাঁড়িয়ে)
রায়হান: চল ভিতরে যাই, সব ঠিক হয়ে যাবে?
ফারিয়া: ঠিক হয়ে যাবে।
রায়হানঃ দেখো!! খুব সুন্দর, আমি বলতে হবে. (একটি বড় জলের দিকে ইশারা করে)
ফারিয়া: ওটা একটা “দীঘি”, আমার প্রিয় কাজিন। আপনার মধ্যে একটি নেই?
রায়হান: আমাদের একটি ছোট পুকুর আছে, আপনি বলতে পারেন এটি একটি বহুতল দ্বারা ঘেরা।
স্কুল ভবন.
ফারিয়া: এটা আমাদের স্কুলের বাগান (বাগানের দিকে ইশারা করে), আমরা সবাই এটা পছন্দ করি।
রায়হান: আমাদেরও একটা ছোট্ট আছে (হাসছে)।
ফারিয়া: তো, আপনার স্কুলের কোনটা সবচেয়ে বেশি ভালো লাগে?
রায়হান: আমাদের বিশাল লাইব্রেরি আছে। আপনি এখানে একটি লাইব্রেরি আছে?
ফারিয়া: হ্যাঁ, তবে ছোট। আপনি কি জানেন, এখানে, একটি জিনিস আমি মোটেও পছন্দ করি না। এইটা
বর্ষায় কর্দমাক্ত রাস্তা।
রায়হান: আমাদের স্কুল খুব ব্যস্ত রাস্তার পাশে। যানবাহন এবং তাদের হর্ন আমাকে তোলে
পাগল এছাড়াও, রাস্তা পার হওয়া খুবই ঝুঁকিপূর্ণ। আরে দেখ কত পাখি!
ফারিয়া: হ্যাঁ, ওরা পাশের গাছে বাসা বাঁধে।
রায়হান: আমাদের স্কুলের আশেপাশে খুব বেশি গাছ নেই, তাই দুর্ভাগ্যজনক।
ফারিয়া: চলো খেলার মাঠে যাই।
রায়হান: ওটা তোমার খেলার মাঠ! এটা কোথায় শেষ? আমাদের মধ্যে যদি এমন একটি বড় ছিল
বিদ্যালয়!
ফারিয়া: স্কুলে খেলার মাঠ আবশ্যক। আমি আপনার স্কুল দেখতে ভালোবাসি.
রায়হান: অবশ্যই, আপনার পরবর্তী ছুটিতে আমাদের সাথে দেখা করুন। আমি তোমাকে দেখাব.
ফারিয়া: খুব ভালো হবে না যদি আমরা এমন একটি স্কুল খুঁজে পাই যেখানে আমাদের দুজনের ভালো কিছু আছে
স্কুল?
রায়হান: ‘স্বপ্নের স্কুল’ যে হবে...
Activity: 1.4
Read the conversation again and match the words/phrases with their
meanings. One is done for you.
কথোপকথনটি আবার পড়ুন এবং তাদের সাথে শব্দ/শব্দগুলি মেলান
অর্থ একটি আপনার জন্য করা হয়.
Words/Phrases | Meanings |
---|---|
1. Calmness | Peacefulness |
2. In front of | Before |
3. Mine | My own |
4. Huge | Very big/large |
5. Muddy | Soiled |
6. Multi-storied | Having more than two floors/levels |
7. Vehicles | A motor car/bus/truck (that is used for transporting people or goods from one place to another) |
8. Nest | Bird’s house |
9. Nearby | Close |
10. Vacation | Holiday |
Activity: 1.5
Read the conversation again, and in pairs/groups write the similarities
and dissimilarities (differences) between Faria’s and Raihan’s schools.
আবার কথোপকথন পড়ুন, এবং জোড়া/গোষ্ঠীতে মিল লিখুন
এবং ফারিয়ার এবং রায়হানের স্কুলের মধ্যে পার্থক্য (পার্থক্য)।
Similarities | |
---|---|
Raihan’s School | Faria’s School |
1. A small pond | A large body of water/‘Dighi’ |
2. A tiny garden | A big garden |
3. Huge library | Small library |
4. Small Playground | Big Playground |
Disimilarities | |
---|---|
Raihan’s School | Faria’s School |
1. Noisy | Calmness |
2. Risky and busy roads | Muddy Roads |
3. No tree | Lots of trees |
4. Multi-storied school building | Two-storied school building |
No comments